Vektorizace
Nástrojem Vektorizace je možné provádět digitalizaci a mapování objektů napříč vrstvami.
Výběr objektů
Objekty lze vybírat kliknutím do mapy ihned po otevření nástroje Vektorizace. Kliknutím na tlačítko se přepíná mezi jednoduchým výběrem a výběrem pomocí polygonu - ikona .
Pomocí tlačítka Ctrl je možné přidávat/odebírat objekty z výběru.
Výběr se zruší kliknutím do mapy mimo existující objekty.
Seznam vybraných objektů
V pravém panelu je k dispozici seznam vybraných objektů. V seznamu jsou zobrazeny vybrané objekty ve formátu "[FID (unikátní identifikátor objektu)] Název vrstvy". Chování seznamu je následující:
- při výběru objektů v mapě se seznam aktualizuje
- následně je možné vybrat konkrétní objekt přímo ze seznamu
- pokud je vybrán pouze jeden objekt, lze upravovat jeho atributy ve formuláři
- v případě nevalidních změn je před položkou v seznamu oranžový vykřičník
- nevalidní objekty zůstávají v seznamu i po vybrání jiných objektů z mapy, před uložením je potřeba je opravit
Editace existujících objektů
Editovat je možné aktuálně vybrané objekty.
Editace atributů
Atributy je možné editovat pokud je vybrán pouze jeden objekt.
Editace geometrie
Geometrii je možné editovat u všech vybraných objektů.
- existující vertexy lze upravit tažením myši
- nový vertex lze přidat tažením z hrany
- vertex lze smazat kliknutím při držení klávesy Shift
- vertexy společné pro dva a více objektů lze editovat zároveň, pokud jsou dané objekty vybrány a jsou z té samé vrstvy
Vytvoření nového objektu
Pro vytvoření nového objektu je potřeba vybrat cílovou vrstvu ze seznamu "Vrstva", nakreslit geometrii a zadat povinné atributy.
Pokud je před vytvořením vybrán jiný objekt, cílová vrstva se nastaví podle něj. Jinak je výchozí první vrstva ze seznamu.
U vrstev typu GeometryCollection je potřeba vybrat před kreslením typ geometrie ze seznamu "Geometrie".
Pokud je v daném projektu nastaven Předpis vektorizace, potom se cílová vrstva nemusí zadávat, stačí vybrat položku předpisu, která nastaví jak cílovou vrstvu, tak i naplní formulář.
Smazání objektů
Smaže vybrané objekty.
Rozdělení objektů
Pomocí tohoto nástroje lze rozdělit liniové nebo polygonové objekty. V polygonu je možné vyříznout díru. Rozdělení se provede nakreslením dělící linie v mapě, objekty nemusejí být předem vybrány. Rozdělené objekty obsahují atributy původního objektu. V případě souborů nebo relací je potřeba ručně vybrat, ke kterému z nově vytvořených objektů se soubory a/nebo relace přesunou.
Sloučení objektů
Pomocí tohoto nástroje lze sloučit vybrané objekty do jednoho. Slučovat je možné objekty z vrstev, které mají shodný typ geometrie včetně dimenze (2D/3D). Tlačítko je dostupné pouze když jsou vybrány minimálně 2 objekty. V případě odlišných atributů slučovaných objektů je potřeba ručně vybrat, které atributy (případně kterou vrstvu) přebere sloučený objekt. Výběr atributů je možný kliknutím na konkrétní objekt v mapě nebo pomocí šipek u formuláře v pravém panelu.
Přesun objektu z vrstvy do vrstvy
Pokud je vybrán pouze jeden objekt, je možné ho přesunout do jiné vrstvy změnou položky v seznamu "Vrstva". Není možné měnit vrstvu u objektů s existujícími soubory nebo relacemi. Pokud neodpovídá typ geometrie původní a nové vrstvy, geometrie je smazána a je potřeba vytvořit novou.
Pokud je v daném projektu nastaven Předpis vektorizace, potom lze přesun zajistit výběrem jiné položky z předpisu. Tak se vybraný objekt přesune buď do jiné vrstvy nebo se mu v rámci stejné vrstvy změní atributy.
Změna typu geometrie
U vrstev typu GeometryCollection je možné změnit typ geometrie pomocí seznamu "Geometrie". Změnou typu geometrie je stávající geometrie smazána a je potřeba vytvořit novou.
Zrušení úprav
Rozpracované změny lze zrušit tímto tlačítkem.
Uložení úprav
Veškeré rozpracované změny je nutné uložit tímto tlačítkem.
Klávesové zkratky
Zkratka | Akce |
---|---|
F4 | vytvoření nového objektu |
F5 | smazání vybraných objektů |
F6 | dělení objektů |
F7 | sloučení objektů |
Ctrl + → | posun na další kontrolní objekt |
Ctrl + ← | posun na předchozí kontrolní objekt |
Ctrl + q | zrušení úprav |
Ctrl + s | uložení úprav |